U hoopt uw reddingsvlot nooit nodig te hebben, maar in noodsituaties hangt uw leven er vanaf. Het is belangrijk dat uw reddingsvlot altijd naar behoren werkt. Om dat te garanderen moet u uw reddingsvlot regelmatig laten keuren. Maar is een reddingsvlot keuren verplicht? En kan je een reddingsvlot zelf keuren?
Bij Peerbolte Livesaving keuren wij al meer dan 40 jaar reddingsvlotten van alle soorten en maten. In dit artikel geven we antwoord op veelgestelde vragen rond het thema van reddingsvlot keuren.
In dit artikel kunt u lezen:
- Wat de regelgeving is rond het keuren van reddingsvlotten (is een reddingsvlot keuren verplicht?)
- Wat de verschillende soorten reddingsvlotten zijn
- Hoe het reddingsvlot werkt
- Wat er precies in het reddingsvlot zit
- Waarom u het reddingsvlot regelmatig moet keuren
- Hoe wij een reddingsvlot keuren
- Hoe lang een keuring duurt
- Wat de kosten zijn van een reddingsvlot keuren
- Vijf tips voor het onderhoud van uw reddingsvlot
Is een reddingsvlot keuren verplicht?
In Nederland is het niet wettelijk verplicht om je reddingsvlot te laten keuren, het is zelfs niet verplicht om een reddingsvlot aan boord te hebben. Dit is in veel andere landen anders, zoals in landen die grenzen aan de Middellandse Zee. Daar is het verplicht om een gekeurd reddingsvlot te hebben die voldoet aan de moderne normen (ISO 9650 internationale regelgeving vanaf 2005 voor eisen aan reddingsvlotten van plezierjachten). Als u bijvoorbeeld naar Frankrijk gaat, bent u wel verplicht om een gekeurd reddingsvlot aan boord te hebben.
In Nederland laat u het reddingsvlot dus keuren voor uzelf, voor uw eigen veiligheid. Met name als u op zee vaart. Een reddingsvlot krijgt veel te verduren door alle bewegingen en trillingen van de boot. Hierdoor kunnen bepaalde onderdelen stuk gaan. In ons keuringsstation in Grou keuren wij regelmatig een reddingsvlot dat niet meer goed opent.
Wij kunnen uw reddingsvlot voordelig keuren. Vraag hier vrijblijvend een offerte aan.
Bij het keuren komen we ze in alle maten tegen, wat zijn de soorten reddingsvlotten?
Er zijn in de basis twee soorten reddingsvlotten:
- Vlotten voor de grote binnenwateren of dicht bij de kust waar redding binnen 24 uur plaatsvindt. Dit soort vlotten wordt aangeduid door ISO 9650-2.
- Vlotten voor op open zee en de oceaan, waar de redding langer kan duren. Dit soort vlotten wordt aangeduid door ISO 9650-1.
De fabrikant van uw reddingsvlot geeft aan hoe vaak uw reddingsvlot gekeurd moet worden. Dit heeft te maken met de materialen die gebruikt zijn. Meestal raden zij aan om het reddingsvlot te laten keuren om de drie of vier jaar. Soms om het jaar, of zelfs elk jaar. Weet u niet zeker hoe vaak uw reddingsvlot gekeurd moet worden? Neem dan vrijblijvend contact op, want wij kunnen u van alle informatie voorzien over uw specifieke type reddingsvlot.
Materialen en technieken die tegenwoordig gebruikt worden bij het maken van reddingsvlotten zijn van hoge kwaliteit. Moderne reddingsvlotten zijn ook verpakt in een vacuüm tas, zodat de inhoud langer goed blijft en niet onderhevig is aan weersinvloeden. Daarom hoeven reddingsvlotten in een vacuüm tas minder vaak gekeurd te worden. De prijs van het keuren van het reddingsvlot wordt daardoor lager. Oudere types reddingsvlotten zijn niet vacuüm verpakt en moeten dan ook elk jaar gekeurd worden.
Hoe vaak een reddingsvlot keuren moet gebeuren, hangt mede af van de verpakking.
Hoe werkt een reddingsvlot?
Een reddingsvlot zit altijd in een tas of kist. In noodsituaties hoeft u de tas/kist niet zelf open te maken. U trekt aan het koord en dan zal het vlot vanzelf opblazen. Zorg hierbij dat u het koord goed vasthoud of ergens aan vastbindt, zodat u het vlot niet kwijt raakt tijdens het opblazen. Door te trekken aan het koord blaast het vlot zich op met CO2 en/of stikstof. De meeste vlotten komen vanzelf rechtop te liggen. In het vlot zit een uitrusting die u nodig heeft om te kunnen overleven op zee.
Inhoud van een reddingsvlot
Er zitten drie soorten materialen in een reddingsvlot, afhankelijk van uw type:
1. Materialen om aandacht te trekken van de omgeving, zoals een fluit, zaklantaarn, spiegel, handsignalen/parachute pijlen.
2. Materialen om in leven te blijven, zoals tabletten tegen zeeziekte, isolatiedekens/EHBO middelen, survival voedsel en drinkwater.
3. Materialen voor het vlot zelf, zoals peddels, een reparatieset en materialen om het vlot van binnen droog te houden.
Waarom moet een reddingsvlot regelmatig gekeurd worden?
Het keuren van een reddingsvlot doet u om verschillende redenen:
- Net als reddingsvesten, verouderen reddingsvlotten. Het kan na enkele jaren minder optimaal gaan werken of zelfs helemaal niet meer werken. Omdat u van het vlot afhankelijk bent in noodsituaties, is het belangrijk zeker te zijn van een goede werking. Onderdelen van het vlot kunnen verouderen of zelfs stuk gaan, dit is bijvoorbeeld te zien bij de keuring van het reddingsvlot in de video.
- De spullen in het reddingsvlot moeten vervangen worden, denk hierbij aan drinkwater, etenswaren, batterijen en andere dingen in het vlot die kunnen verouderen. De inhoud van het reddingsvlot hangt af van het type, voor hoeveel personen het vlot geschikt is en voor hoelang je erop kunt blijven (korter/langer dan 24 uur, ISO 9650-1 of ISO 9650-2).
- Hoe langer u wacht, hoe hoger de kosten worden om het vlot weer in goede staat te brengen tijdens het keuren van het reddingsvlot. Op lange termijn kunt u de kosten van een keuring beperken, door het vlot in goede staat te houden en regelmatig te laten controleren.
- De garantie op uw reddingsvlot geldt alleen als de voorgeschreven termijn voor keuring van de fabrikant wordt aangehouden.
Vraag vrijblijvend een offerte aan om te ontdekken wat de kosten van keuring van uw reddingsvlot zijn.
Wat doen we als wij een reddingsvlot keuren?
Belangrijkste stappen bij het keuren van een reddingsvlot:
- We controleren de tas/container waar het vlot in zit.
- We gaan alle onderdelen van het opblaassysteem nauwkeurig na.
- Het reddingsvlot wordt handmatig opgepompt om te het vlot zelf te controleren.
- Tenslotte keuren we de hele inhoud van het vlot.
Zodra wij iets tegenkomen wat niet naar behoren werkt, gaan wij precies na wat hiervan de oorzaak is. Hierdoor weten we waar het defect door komt, en hoeven dan alleen die specifieke onderdelen te vervangen. Zo kunnen we de kosten van de keuring voor u beperken.
Bij het keuren van het reddingsvlot halen wij het vlot uit elkaar. We trekken dus niet aan het koord om hem automatisch op te blazen. We halen de tas eraf, en pompen het vlot handmatig op. De CO2 canister, dat normaal gebruikt wordt om het vlot automatisch op te blazen, is namelijk een kostbaar onderdeel van het vlot. Door het vlot handmatig op te blazen, hoeven we canister dus niet onnodig te vervangen.
Hoe lang duurt een reddingsvlot keuring?
De keuring van een reddingsvlot is een uitgebreid en nauwkeurig proces. Het is hierbij belangrijk om alle elementen te inspecteren. U zult ook begrijpen dat alle keuringsstations in Nederland rond dezelfde tijd druk bezet zijn, namelijk voor het nieuwe vaarseizoen begint. Vrijwel alle keuringsstations hebben een behoorlijke wachttijd aan het begin van een nieuw vaarseizoen. Zorg er daarom voor dat u uw reddingsvlot aan het einde van het vaarseizoen inlevert bij ons keuringsstation in Grou, zodat u het u bij de eerste zonnestralen direct weer veilig het water op kunt.
Vraag direct een vrijblijvend een offerte aan en wij kunnen u direct vertellen wanneer de keuring van uw reddingsvlot klaar is.
Reddingsvlot keuren: wat zijn de kosten?
Wij streven ernaar om de prijs van het keuren voor u zo laag mogelijk te houden.
De prijs van het keuren hangt af van het type reddingsvlot, wat er allemaal in zit, in welke staat het vlot is en wanneer deze voor het laatst gekeurd is. Op deze vraag is daarom geen eenduidig antwoord. Als u bij het contactformulier uw merk en/of type reddingsvlot invult, krijgt u een prijsindicatie op maat.
Als u weinig gebruik maakt van een reddingsvlot dan kan het voordeliger zijn om een reddingsvlot te huren. Lees dan meer over ons reddingsvlot verhuur.
Na de keuring krijgt u een officieel bewijs van keuring. Dit heeft u nodig voor de garantie van uw reddingsvlot, en als u in landen gaat varen waar het hebben van een gekeurd reddingsvlot verplicht is.
Peerbolte Lifesaving heeft 40 jaar ervaring in het keuren van reddingsvlotten en reddingsvesten.
We zijn een erkend en gecertificeerd bedrijf voor bijna alle merken en doen keuringen voor zowel beroepsvaart als pleziervaart.
Wilt u uw vlot laten keuren? Neem dan contact met ons op of vraag direct een offerte aan. Eventueel kunnen we ook direct uw reddingsvesten keuren. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en nemen graag de tijd om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wij vinden het belangrijk dat u zeker bent van uw reddingsmiddelen en dat u blind kunt vertrouwen op een goede werking.
Als u wilt, kunt u ook zelf bij de keuring van uw reddingsvlot zijn in ons keuringsstation in Grou. We staan u graag te woord over uw vlot. Tijdens het winterseizoen kunt u ook uw reddingsvlot en eventuele reddingsvesten bij ons brengen en dan kunnen wij ze veilig voor u opslaan.
Na het reddingsvlot keuren: Vijf tips rondom het onderhoud en de plaatsing van uw reddingsvlot
- Zit uw reddingsvlot in tas, in plaats van in een container? Bewaar deze op een droge plaats als u niet vaart, om de levensduur te verlengen.
- Bewaar uw reddingsvlot in tas tijdens het varen op een plek waar u makkelijk en snel bij kunt. In het geval van brand aan boord hebt u mogelijk slechts enkele seconden. Vergeet niet om het koord vast te binden aan uw boot, zodat het vlot niet afdrijft of zinkt wanneer u het overboord werpt.
- Let bij aanschaf van een tweedehands boot of tweedehands reddingsvlot op de datum van productie en de datum van de laatste keuring. Vlotten die meer dan vijf jaar geleden voor het laatst gekeurd zijn, zullen veel duurder zijn om te keuren dan vlotten die in de afgelopen twee jaar gekeurd zijn. De aanschafprijs is dus niet alles!
- Blaas uw reddingsvlot niet zelf op als test. Een nieuwe CO2 canister kost minstens €100. Laat uw vlot daarom altijd professioneel opblazen bij een keuringsstation. Hebt u een oud vlot dat u niet meer gaat gebruiken? Dan is dat uiteraard een uitgelezen kans om eens te zien hoe het opblazen gaat. Als het vlot nog werkt, natuurlijk.
- Heeft u uw reddingsvlot wel eens van boord moeten halen? Dan heeft u vast gemerkt dat een vlot behoorlijk zwaar is. Ze wegen zomaar 40 kilo. Een goede plaatsing op uw schip is daarom belangrijk, om stabiliteit van het schip te garanderen. Vaak wordt een vlot in kist op het kajuitdek geplaatst. Dit zorgt er echter voor dat het zwaartepunt van het schip aanzienlijk wordt verhoogd. Plaatsing op de spiegel heeft daarom vaak de voorkeur. Raadpleeg de leverancier van uw vlot, of laat u adviseren door een erkende jachtenkeurmeester om de ideale plaatsing van uw vlot te ontdekken.